Avgiftsjusteringar kopplat till sjöfrakt vid årsskiftet
Nedan ges en kort uppdatering gällande kommande förändringarna i Europeiska unionens system för handel med utsläppsrätter (EU ETS) samt införandet av Fuel EU Maritime Regulation, som träder i kraft den 1 januari 2025.
- EU:s system för handel med utsläppsrätter (EU ETS)
Sedan början av 2024 utvidgades EU ETS till att även omfatta sjöfart, vilket innebär att rederier som trafikerar hamnar inom EU/EES måste köpa utsläppsrätter för sina växthusgasutsläpp. Detta kommer att utökas ytterligare under 2025.
ETS-avgifterna justeras månadsvis baserat på det genomsnittliga spotpriset för utsläppsrätter i EU. Under 2024 behövde rederier köpa föroreningskvoter som täcker 40 procent av deras utsläpp. År 2025 kommer siffran att stiga till 70 procent, och från 2026 kommer alla utsläpp att omfattas av en avgift. Detta innebär att kostnaderna för utsläpp kommer att öka.
- Fuel EU Maritime Regulation
Fuel EU Maritime Regulation introduceras från och med 2025 som en del av EU:s ”Fit for 55”-initiativ, vilket syftar till att minska växthusgasutsläppen med minst 55 procent till 2030. Regleringen kräver en minskning av växthusgasintensiteten i bränsle som används av fartyg som anlöper EU-hamnar med 2 procent, jämfört med 2020 års nivåer. För att uppfylla kraven måste rederier som verkar inom EU:s vatten använda renare bränslealternativ och justera sina operativa strategier för att möta de föreskrivna minskningarna i växthusgasintensitet.
Dessa förändringar förväntas innebära ökade kostnader, men rederier har ännu inte lämnat någon slutgiltig bekräftelse. Tilläggsavgifter kan komma att justeras baserat på de skäl som nämns ovan.
Har du frågor om ovan är du välkommen att kontakta din lokala kontaktperson hos DACHSER.