Tillbaka
kundcase

Bakom ratten – utan chaufförer stannar samhället

Se dig om i rummet du befinner dig i – stolen du sitter i eller skärmen du läser denna text på, allt har på ett eller annat sätt transporterats från där det tillverkades till där du konsumerade det. Denna transport har förmodligen helt eller delvis skett via en lastbil och denna lastbil kräver en chaufför. Vi gör ett nedslag i logistiknavet Jönköping för att få en inblick i den återkommande chaufförsbristen. 

”Bakom ratten” är en artikelserie i flera delar med fokus på chaufförer och vikten av detta yrke.
”Bakom ratten” är en artikelserie i flera delar med fokus på chaufförer och vikten av detta yrke.

I Jönköping finner vi en av DACHSER Swedens fyra filialer. Men det familjeägda transport- och logistikföretaget är inte de enda i branschen som beslutat sig för att förankra sin verksamhet i de småländska skogarna. Jönköping placerade sig på en tredjeplats på listan över Sveriges bästa logistiklägen 2022. Att Jönköping är ett hett logistiknav är något som speglas i statistiken över arbetslösheten i länet. Enligt Statistiska Centralbyrån är arbetslösheten i Jönköpings län flera procentenheter lägre jämfört med statistiken för hela Sverige som i nuläget ligger på 7,7% (mars 2023).

”Det är få arbetslösa chaufförer runt om i Jönköping och det är definitivt något vi märker av,” säger Catrin Jalkander, VD för åkeriet Hit & Dit. ”Jönköping med omnejd är i en expanderande fas, det är många stora företag som etablerar sig här och detta genererar såklart även att vi får större konkurrens om chaufförerna”. 

Hit & Dit med utgångspunkt i Ljungarum, strax utanför Jönköping, grundades 1998. Samarbetet mellan DACHSER och Hit & Dit startade 2012, i dagsläget kör åkeriet främst short distance med sju lastbilar och åtta chaufförer för transport- och logistikföretaget.  

Mats Larsson är Operations Manager vid DACHSER Swedens filial i Jönköping och ansvarig för den dagliga driften där samarbetet med åkerier ingår. Med bakgrund både som chaufför och från åkeriverksamhet kan han ta sig an flertalet perspektiv i sin yrkesroll. ”Det allra viktigaste för ett bra samarbete mellan oss och våra åkerier är att det finns en ömsesidig respekt. Vi måste se varandra och de roller vi besitter. Denna respekt grundas i ärlighet, vilket alltid varit ett ledord för mig,” säger Mats och fortsätter ”Hit & Dit är en väldigt bra samarbetspartner, de är noggranna och ser till att alla anställda har schyssta villkor.”

Catrin tar vid ”Det är viktigt att vi som samarbetspartners kan hjälpas åt och utvecklas tillsammans. Genom dialog hittar vi alltid lösningar.” Och det är inte första gången varken Catrin eller Mats hanterar chaufförsbrist, det är något som gått i cykler genom deras år i branschen. ”Nu vid stundande semestertider och helgdagar kan det vara extra tufft att lösa personalförsörjningen, men med flexibilitet och genom att tillfälligt ändra viss setup så löser vi det alltid,” förklarar Catrin.

Ansiktet utåt

Att chaufförsyrket är en viktig pusselbit för att hålla igång vårt samhälle är det ingen fråga om. Att de även är en oumbärlig kugge för transport- och logistikbranschen är det inte heller någon som säger emot. Men en viktig aspekt av yrket som inte lika många tänker på är deras representation av åkeriet eller transportören de är anställda av. För båda parter är chaufförerna ambassadörer och det yttersta ansiktet utåt mot kund och samhället.

”Jönköping med omnejd är i en expanderande fas, det är många stora företag som etablerar sig här och detta genererar såklart även att vi får större konkurrens om chaufförerna” - Catrin Jalkander, VD för åkeriet Hit & Dit. 

”För att ha möjlighet till att göra chaufförernas arbetsdag så bra och smidig som möjligt är det viktigt att vi får input från chaufförerna. Jag upplever att Catrin och hennes team har en bra dialog med sina anställda,” säger Mats. ”Jag önskar själv att jag hade mer tid på min arbetsdag, den hade jag lagt på att stå i chaufförsluckan och möta chaufförerna. Så ofta jag hinner tar jag mig ut på terminalen för att, som vi säger i folkmun ’snacka skit’. Det är då man bygger upp ett förtroende och då jag kan få viktig information om hur det går ute på vägarna och hos kunderna,” säger Mats.

Janne Algotsson har kör för Hit & Dit sedan 2008, men satte sig bakom ratten redan 1979.
Janne Algotsson har kör för Hit & Dit sedan 2008, men satte sig bakom ratten redan 1979.

Chaufförsyrket då och nu

Likt många andra yrken har chaufförsrollen behövt anpassas efter utvecklingen i samhället och de högre krav som kommer med det. En aspekt som både har en positiv och negativ påverkan. ”Man är inte längre bara en chaufför, att köra lastbilen är inte längre ens enda arbetsuppgift,” beskriver Mats. ”Yrket innefattar numera flera roller, med mer inslag av service, dokumentering och digitalisering. Något som passar vissa och som skrämmer bort andra.”

Janne Algotsson har kör för Hit & Dit sedan 2008, men satte sig bakom ratten redan 1979, läs om hans bild av chaufförsyrket här (länkar till andra artikeln).

Men hur får vi in nya talanger i branschen? Hit & Dit arbetar aktivt med att möta personer på väg ut i arbetslivet – från bland annat gymnasiet, vuxenutbildningar och arbetsförmedlingen. Catrin lyfter yrkets status i samhället som en viktigt aspekt för att få fler att söka sig in i branschen. ”Hur vi talar om chaufförsyrket är en bidragande faktor till ungas inställning och intresse för yrket. Jag tycker mig se en vändning mot att yrket har en mer positiv klang nu”.  

DACHSER över hela världen
Kontakta oss
Kontakt Elin Bergström Communications Consultant Nordic