Tillbaka
growing

Bli grym på skrym – hur skrymmeberäknar DACHSER?

Transportkostnaden påverkas av både vikt och volym, för att göra en så rättvis prissättning som möjligt utför man det som kallas skrymmeberäkning. Vi har pratat med en expert på ämnet som förklarar så att alla kan förstå.

I DACHSERs nätverk för vägtransport inom Europa används växelflak och trailers med balksystem, detta innebär att fordonet kan fyllas på höjden genom att pallar ställs på bommar.
I DACHSERs nätverk för vägtransport inom Europa används växelflak och trailers med balksystem, detta innebär att fordonet kan fyllas på höjden genom att pallar ställs på bommar.

Skrymmeberäkning innebär att man omvandlar den plats som godset ifråga tar, till en fraktdragande vikt. Mats Larsson, Operations Manager vid DACHSER Swedens filial i Jönköping, förklarar det med ett exempel: ”Jämför till exempel en liten plåt som väger 24 ton, den fyller en trailer viktmässigt men tar i princip ingen plats. Medan 33 pallar med plastdunkar fyller en trailer volymmässigt, men väger väldigt lite. Med skrymmeberäkning kommer dessa två olika gods ha likvärdig fraktdragande vikt.”

Vi reder ut begreppen

För den som arbetar med transport och logistik varje dag är detta en självklarhet, men för andra blir det här många nya begrepp. Vi reder ut de vanligaste.

Den fraktdragande vikten är antingen godsets faktiska vikt eller godsets volymvikt – vilket är baserat på dess storlek. Det är den högsta av dessa två som ligger till grund för fraktkostnaden.

Volymvikt räknas ut genom att ta volym multiplicerat med (*) volymfaktor.

Beroende på hur godset ser ut och dess förutsättningar räknas volymen ut enligt en av följande:

  • Kubikmeter (m3): Kollits längd * bredd * höjd i meter. För kartonger och staplingsbara pallar beräknas skrymmevikten vanligtvis med kubikmeter.
  • Pallplats (ppl): För pallar med bottenmått på 1,2 m * 0,80 m, där pallens ovansida inte är plan, beräknas skrymmevikten vanligtvis med pallplats.
  • Flakmeter (flm): För svårstuvat gods som inte klarar lastning ovanpå beräknas den yta på lastbäraren som godset tar i anspråk. Tumregel vid beräkning av skrymmevikt till flakmeter är godsets längd * bredd i meter, delat på 2,4. 

Volymfaktor är den variabel som används för att omvandla försändelsens volym till volymvikt och är olika beroende på transportföretag. Volymfaktorn baseras på den lastkapaciteten som är tillåten inrikes respektive inom övriga Europa och är beroende av olika fordonslängder samt totalvikter i de olika geografiska områdena. 

För vägtransport inom Sverige är volymfaktorn generellt: 1 m3 = 280 kg, 1 ppl = 780 kg, 1 flm = 1950 kg. Jämfört med i Europa där volymfaktorn generellt är: 1 m3 = 333 kg, 1 ppl = 740 kg, 1 flm = 1850 kg.

Växelflak eller trailers utnyttjas maximalt även om pallarna som skickas inte är stapelbara.
Växelflak eller trailers utnyttjas maximalt även om pallarna som skickas inte är stapelbara.

Hur skrymmeberäknar DACHSER?

I DACHSERs nätverk för vägtransport inom Europa används växelflak och trailers med balksystem, detta innebär att fordonet kan fyllas på höjden genom att pallar ställs på bommar. Växelflak eller trailers utnyttjas därav maximalt även om pallarna som skickas inte är stapelbara. Hos DACHSER beräknas därför utrikes styckegods med volymfaktor: 1 m3 = 150 kg, 1 ppl = 320 kg, 1 flm = 800 kg.

Skickas färre än fyra pallar bokas sändningen med kubikmeter, skickas fyra pallar eller fler bokas sändningen som pallplats eller flakmeter. Detta påverkas inte av om pallarna som skickas är stapelbara eller ej. 

Exempel på skrymmeberäkning med generell volymfaktor

En pall som ska skickas från Sverige ut i Europa har måtten 1,2m*0,8 m*1,2m och en faktiskt vikt på 100 kg. Pallens volym räknas, då den är stapelbar, till kubikmeter och får där med volymfaktor: 333 kg.

Volym 1,15 * volymfaktor 333 = 383 kg. Pallens volymvikt är högre än dess faktiska vikt och den fraktdragande vikten blir: 383 kg.

I exemplet: en pall ska skickas från Sverige ut i Europa har måtten 1,2m*0,8 m*1,2m och en faktiskt vikt på 100 kg. Vad blir den fraktdragande vikten?
I exemplet: en pall ska skickas från Sverige ut i Europa har måtten 1,2m*0,8 m*1,2m och en faktiskt vikt på 100 kg. Vad blir den fraktdragande vikten?

Exempel på skrymmeberäkning med DACHSERs volymfaktor

Samma pall som i tidigare exempel ska skickas från Sverige ut i Europa. Pallens volym räknas till kubikmeter och får där med volymfaktor: 150 kg.

Volym 1,15 * volymfaktor 150 = 173 kg. Pallens volymvikt är högre än dess faktiska vikt och den fraktdragande vikten blir: 173 kg.

För den som inte känner till DACHSER är sättet logistikföretaget beräknar skrymme något ovant. En vanlig fråga är – påverkar DACHSERs lägre skrymmeberäkning min offert? Mats förklarar: ”Att vi kan lasta på två nivåer i lastbilarna är rätt unikt för DACHSER i Norden. Det genererar dels färre skador på godset, vilket i det långa loppet är kostnadseffektiv. Men framförallt med en lägre volymfaktor blir DACHSERs skrymmeberäkning ofta gynnsamt för priset.”  

Känns det fortfarande otydligt? Oroa dig inte, våra logistikexperter finns alltid till hands för att hjälpa dig på vägen.

DACHSER över hela världen
Kontakta oss
Kontakt Elin Bergström Communications Consultant Nordic