Cirkulär handel gynnas av triangelfrakt
80 procent av textiliers totala klimatpåverkan uppstår i produktionsfasen. Hur kan textilbranschen arbeta för att få ner dessa höga siffror? Deadstocks – överblivna tyger – är en lösning som Rekotex var tidiga med att ta vara på. Tyger som får nytt liv skickas nu via samarbetet med DACHSER till Europas alla hörn.
Med flera års erfarenhet som inköpare i textilbranschen såg Marie Jonsson, VD och grundare av Rekotex, ett växande behov. Stora mängder av överblivna tyger blev liggandes på lagret eller slängdes i brist på annan lösning. Via Rekotex kan modeföretag och sömnadsenheter sälja och köpa det som i branschen kallas deadstock. Men här uppstår flertalet logistiska utmaningar.
Majoriteten av Rekotex kunder är skandinaviska varumärken, men där sömnadsproduktionen i de flesta fall sker i andra europeiska länder. ”Det är sällan en sändning går till och från en och samma plats flera gånger. Ibland ska en sändning hämtas upp på den rumänska landsbygden och transporteras till Litauen, nästa gång är det en sändning som ska gå från Italien till centrala Oslo,” förklara Marie. ”Istället för att jag ska lägga alla tyger som ska säljas på ett lager i Sverige så ligger produkten kvar hos säljaren tills upphämtning sker.” DACHSERs nätverk för vägtransport med sina 223 filialer sträcker sig över hela Europa, en bidragande faktor till att upphämtning av gods även i mindre orter är möjlig. ”Vi kallar det för triangelfrakt när sändningen går från punkt a till b utan att behöva gå via i detta fall Borås,” förklarar Gabriel Hurtado, Sales Executive vid DACHSER Swedens platskontor i Göteborg. ”På detta sätt blir det inga onödiga sändningar, snabbare leveranser och det drar ner på kostnaderna för kunden.”
Hållbara lösningar
Med Rekotex affärsidé kan knappast något undgå att hållbarhet och klimat är viktiga aspekter.
”Tillsammans med mina kunder och nu även min logistikpartner, jobbar jag mot en mer cirkulär och hållbar textilverksamhet,” säger Marie.
DACHSER långsiktiga strategi för klimatskydd berör flertalet aspekter där effektiv logistik och tekniska innovationer är två viktiga delar. ”Vi ser till flera faktorer och arbetar till exempel aktivt med en hög fyllnadsgrad i våra lastbilar, detta generera färre lastbilar ute på vägarna och på så sätt lägre utsläpp,” förklarar Gabriel. En annan del är fordonen som sköter leveransen. Inom DACHSERs europeiska nätverk för vägtransporter finns flertalet satsningar för utökningen av utsläppsfria leveranser, bland annat konceptet för hållbar stadslogistik – DACHSER Emission-Free Delivery. I 12 europeiska storstadsregioner, där bland Köpenhamn och Oslo, görs leveranser med olika modeller av transportmedel med nollutsläpp, inkluderat eldrivna lastbilar och elcyklar. Till 2025 kommer ytterligare tio storstads regioner inkluderas under samma koncept.
Lokal expertis med personlig kontakt
Tyg förvaras främst upplindat på rulle vilket ger denna typ av gods en aning udda mått – långa, smala och ibland tunga – ännu en logistisk utmaning. ”Jag har kämpat länge med att hitta rätt lösning för att hantera mina transporter. DACHSER hjälper mig alltid med mina leveranser, oavsett om det bara är två tygrullar eller en hel pall,” berättare Marie.
Genom DACHSERs digitala plattform – eLogistics – sköter Marie själv sina bokningar. Men support är aldrig långt bort när det behövs. ”Ibland kan det vara svårt att sköta allt digitalt, det kan uppstå frågor och vissa sändningar behöver specifika lösningar. Då är det skönt att jag har en och samma kontaktperson att vända mig till. Gabriel ger mig alltid snabba svar och om inte han kan hjälpa mig med frågan slussar han mig vidare till kundservice. Det känns unikt och jag som kund känner mig sedd,” säger Marie.
Efterfrågan på deadstocks har ökat markant sedan Marie grundade Rekotex. Inte konstigt då det är en win-win för både säljare och köpare, men inte minst för miljön. Marie var tidig på marknaden och som egenföretagare finns det alltid att göra. ”Att logistiken rullar på är självklart en viktigt del för min affärsutveckling. Ju mindre tid jag behöver lägga på att tänka på transporterna desto mer kan jag lägga på att utveckla min affärsidé. Detta är möjligt med en logistikleverantör jag kan lita på,” avlutar Marie.