DACHSER Sweden bygger nytt
DACHSER Sweden fortsätter sin framgångsresa och bygger nu för framtiden med nya lokaler i Jönköping. Med 1600 kvm kontor, 10 000 kvm logistiklager och 6200 kvm cross dock terminal blir den nya filialen den största av koncernens platskontor i Norden.
DACHSER Sweden har sedan start 2005 stegvis tagit sig in på den svenska marknaden och har under de senaste åren visat på kontinuerlig och stabil tillväxt. ”Vi bygger för framtiden. Det finns en stor potential för DACHSER i Sverige och vi satsar högt. Att bygga nytt är en av pusselbitarna för att vi ska nå dit”, säger Carl-Johan Westas, Branch Manager vid DACHSER Swedens filial i Jönköping samt Country Manager Sweden European Logistics.
Sedan 2017 har Jönköpingsfilialen huserat i hyrda lokaler placerade på Solåsvägen i utkanten av Jönköping. Växtvärken är nu ett faktum och under 2024 går flytten till nybyggda lokaler söder om Jönköping längs med E4 och riksväg 30, nära trafikplats Stigamo i Vaggeryds kommun. Den nya filialen består av 1600 kvm kontor, 10 000 kvm logistiklager och 6200 kvm cross dock terminal med 70 portar. En modern anläggning som blir koncernens största filial i Norden.
Vi bygger för framtiden. Det finns en stor potential för DACHSER i Sverige och vi satsar högt. Att bygga nytt är en av pusselbitarna för att vi ska nå dit.
Carl-Johan Westas, Branch Manager vid DACHSER Swedens filial i Jönköping samt Country Manager Sweden European Logistics.Jönköpingsregionen utsågs under 2023 till tredje bästa logistikläget i Sverige, mycket grundat i dess centrala placering i Norden. DACHSER Swedens placering av den nya filialen är inget undantag.
”Vår region är präglad av starkt entreprenörskap med ett stort antal småindustrier. Att en stor logistikleverantör väljer att placera sig i kommunen stärker vår positionering som logistikhubb i Sverige och Norden. Vi välkomnar DACHSER till Vaggeryd”, säger Johan Thorsell, Näringslivschef i Vaggeryds kommun.
Det 10 000 kvm stora tredjeparts logistiklagret med en takhöjd på 12 meter kommer agera som en central punkt för lagerhållning för hela det nordiska nätverket. Nybyggnationen innebär en utökning av den befintliga lagerverksamheten, från 5800 till 11 000 pallplatser. ”Vi växte helt enkelt ur våra gamla lokaler. Nu nästan dubblar vi antalet pallplatser och bygger ihop vårt lager med terminalen, på så sätt optimeras våra processer ytterligare”, säger Fredrik Rånge, Contract Logistics Manager vid filialen i Jönköping.
Klimat och arbetsmiljö i fokus
Logistikbranschen är likt många andra branscher på väg in en digitaliserad värld. Men för DACHSER är logistikbranschen, och kommer alltid att vara, en verksamhet som drivs av människor för människor. Därför har klimat och arbetsmiljö varit i fokus under planeringen av de nya lokalerna. ”Vi satsar på bästa möjliga tekniken för byggnaden, utrustning och fordon”, berättar Tanja Turkanovic, HSE Manager för DACHSER Sweden. Energin som krävs för att driva byggnaden genereras av solceller på taket och i byggnationen tas framtida planer för utökning av transporter med ellastbilar med i beräkningarna.
Vi ligger nära motorvägen och undviker på så sätt korvstoppning inne i stadskärnan, vi kommer nu även närmre våra kunder och samarbetspartners. Enligt våra beräkningar är detta den bästa möjliga geografiska positionen för att effektivisera våra transporter sett till CO2 utsläpp.
Tanja Turkanovic, HSE Manager för DACHSER SwedenNya moderna lokaler skapar naturligt förutsättningar för förbättrad arbetsmiljö för anställda. Stora ytor med bra belysning på både terminal och lager skapar en säkrare arbetsplats. Kontorsdelen får stora fönster för bra ljusinsläpp och självklara satsningar på ergonomi. ”En viktig aspekt är att vi nu kommer kunna erbjuda våra nuvarande och potentiella medarbetare en välkomnande och modern arbetsplats. Med vår tillväxt på den svenska marknaden hoppas vi i framtiden även kunna erbjuda fler arbetstillfällen i området”, säger Carl-Johan Westas.
Placeringen av filialen är något som också är noga tilltänkt sett till klimatpåverkan, Tanja Turkanovic förklarar: ”Vi ligger nära motorvägen och undviker på så sätt korvstoppning inne i stadskärnan, vi kommer nu även närmre våra kunder och samarbetspartners. Enligt våra beräkningar är detta den bästa möjliga geografiska positionen för att effektivisera våra transporter sett till CO2 utsläpp.”