DACHSER utvald logistikpartner för att stötta Ellos Groups expansion i Europa

Ellos Group har sedan 2021 samarbetat med återförsäljare som Amazon och Zalando som en del av deras tillväxtstrategi för att expandera på den europeiska marknaden. För att möta de ökade kraven på leveransprecision föll valet av logistikpartner på DACHSER.

Ellos Group, med e-handelsplatserna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy, riktar sig till kvinnan mitt i livet, hennes familj och hem.
Ellos Group, med e-handelsplatserna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy, riktar sig till kvinnan mitt i livet, hennes familj och hem.

Ellos Group, med e-handelsplatserna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy, riktar sig till kvinnan mitt i livet, hennes familj och hem. Företaget grundades 1947 i Sverige, då handlade kunder via en postorderkatalog. Sedan dess har företaget vuxit och blivit en ledande shoppingdestination för mode och heminredning i Norden. Men kvinnor mitt i livet finns runt om i hela Europa, och när företaget 2021 valde att utveckla sin strategi till att sälja sina produkter på marknadsplatser runt om i Europa, väcktes behovet av en logistikpartner med erfarenhet av komplexa leveransprocesser till B2B-återförsäljare.

”Marknadsplatser som Amazon och Zalando är återförsäljare som ställer höga krav på leveransprocessen. Vid vår expansion till den europeiska marknaden sökte vi en logistikpartner som är van vid denna typ av transporter, en logistikpartner som kan garantera leveranser på en specifik dag och tid. DACHSERs primära styrka är deras hantering av komplexa flöden”, förklarar Nina Littorin, Distribution Manager på Ellos Group och ansvarig för allt utgående gods från företagets två lager i Borås.

Många vittnar om att det knappt finns bättre fönster till den stora massan av konsumenter än en modern digital marknadsplats som till exempel Amazon eller Zalando. Den stora publiken har dock sitt pris, och återförsäljarna ställer en rad krav baserade på den enorma mängd gods dessa två giganter hanterar dagligen. Minsta avvikelse vid en leverans kan skapa störningar i hela deras leveranskedja.

DACHSER, med sin kunskap om marknadsplatsernas specifika krav och processer, nyttjar sitt omfattande nätverk av transitterminaler runt om i Europa och dess integrerade IT-system, vilket möjliggör snabb kommunikation mellan de lokala filialerna. För Amazon är DACHSER en av flera så kallade ”preferred inbound carrier”, vilket innebär att hos DACHSER finns det en central funktion som övervakar alla sändningar till Amazons lager. På så sätt kan potentiella flaskhalsar snabbt identifieras och undvikas genom att proaktivt utöka antalet slottider till ett eller flera lager.

”Vi har inte råd att misslyckas med en transport till dessa aktörer. En misslyckad transport kan innebära tapp i försäljning, böter och sämre synlighet på återförsäljarens sajter. Därför ställer vi självklart höga krav på DACHSER”, säger Nina Littorin.

Precisa leveranser kräver tydlig kommunikation

En leverans som inte enbart ska gå från punkt A till B, utan som ställer höga krav på precision, blir lyckad om det finns skarpa processer och tydlig kommunikation. Med över 377 filialer globalt fokuserar DACHSER på lokal närvaro och expertis. För Ellos Group ligger DACHSER Swedens närmaste vägtransportfilial i Göteborg, bemannad med kundservice, försäljningsavdelning och en operativ avdelning.

”Vi känner oss trygga med att DACHSER kan hantera vårt gods på ett bra sätt”, säger Nina Littorin.

”Vi vet vart vi ska vända oss när vi behöver support. Med en så lokal kontakt blir samarbetet personligt, och vi känner oss trygga med att vi får den information vi behöver. Vi vet också att kommunikationen upprätthålls även när något inte går som planerat, vilket gör att vi har en logistikpartner som håller vad de lovar”, säger Nina Littorin.

I DACHSERs trailers och växelflak med balksystem kan gods lastas på två nivåer.
I DACHSERs trailers och växelflak med balksystem kan gods lastas på två nivåer.

Ett flexibelt nätverk

Ellos Group har en bred produktflora som inkluderar kläder, smycken, skor samt dekoration, inredning och möbler. Vissa varor är enklare att transportera än andra. ”En stor fördel med DACHSER är deras flexibla nätverk. De kan hantera varierat gods, allt från mjuka varor till mer ömtåliga produkter som en liten lampa eller ett stort marmorbord”, säger Nina Littorin.

För gods som kräver varsam hantering och som inte tål att staplas under transport är DACHSERs växelflak med balksystem en stor fördel. ”Att vi kan lasta på två nivåer i lastbilarna har flera fördelar. Balksystemet gör att vi kan fylla bilarna hela vägen upp till taket och därmed öka fyllnadsgraden. Det ger färre skador på varor, ett annat sätt att beräkna pris samt färre lastbilar ute på vägarna”, förklarar Henrik Jensen, Branch Manager vid DACHSER Swedens vägtransportfilial i Göteborg.

”Vi känner oss trygga med att DACHSER kan hantera vårt gods på ett bra sätt”, avslutar Nina Littorin.

DACHSER över hela världen
Kontakta oss
Kontakt Elin Bergström Senior Marketing & Communications Consultant Nordic