Tillbaka

Ett nätverk som anpassar sig till marknadens svängningar

När den globala handelsmarknaden svänger påverkas naturligt kapaciteten i transportnätverken. Att anpassa sig till en fluktuerande marknad bör vara vardagsmat för transport- och logistikföretag. Hur skiljer sig DACHSERs vägtransportnätverk mot resten när kapaciteten i de globala transportnätverken sinar?

Företag som vill säkerställa att deras gods skickas iväg samma dag som det är klart behöver prioritera en pålitlig och flexibel logistikpartner.
Företag som vill säkerställa att deras gods skickas iväg samma dag som det är klart behöver prioritera en pålitlig och flexibel logistikpartner.

Transport- och logistikföretag har varierande definitioner av vad som räknas som styckegods. Själva definitionen påverkar faktorer som prissättning, hantering och transportflöde. I denna artikel fokuserar vi på vilken effekt definitionen kan ha på försörjningskedjan i en fluktuerande marknad.

Den generella definitionen av utrikes styckegods inom logistikbranschen omfattar ungefär upp till tre pallplatser, vilket motsvarar 1,2 flakmeter eller en maximal fraktdragande vikt på 2 500 kg. Sändningar som överstiger den maximala fraktdragande vikten eller maximala antal pallplatser för styckegods hanteras som partigods eller hellaster*.

I DACHSERs europeiska vägtransportnätverk definieras styckegods som upp till åtta pallplatser, motsvarande 3,2 flakmeter eller en maximal fraktdragande vikt på 4 000 kg. Även här, hanteras sändningar som överstiger den maximala fraktdragande vikten eller maximala antal pallplatser för styckegods som partigods eller hellaster, precis som i den generella definitionen.

I tider med överkapacitet på marknaden kan de flesta transport- och logistikföretag enkelt hämta upp gods, oavsett dess klassificering av styckegods, partigods eller hellaster. Vid en marknad med normal eller underkapacitet måste transportörer däremot prioritera gods, vilket kan leda till att partigods och hellaster kan bli stående och upphämtade vid mån av plats.  

Varför definierar DACHSER styckegods annorlunda?

I DACHSERs europeiska vägtransportnätverk används växelflak och trailers med balksystem. Detta gör det möjligt att fylla ett fordon på höjden genom att placera pallar på balkar. Växelflak eller trailers utnyttjas därav maximalt även om pallarna som skickas inte är stapelbara. Hos DACHSER Sweden beräknas därför utrikes styckegods med volymfaktor:

  • 1 m³ = 150 kg
  • 1 pallplats = 320 kg
  • 1 flakmeter = 800 kg

Dessa värden skiljer sig från den generella volymfaktorn för utrikes styckegods:

  • 1 m³ = 333 kg
  • 1 pallplats = 740 kg
  • 1 flakmeter = 1 850 kg

Det är denna skillnad i volymfaktor som genererar att DACHSER Sweden kan definiera styckegods som upp till åtta pallplatser, motsvararande 3,2 flakmeter eller en maximal fraktdragande vikt på 4 000 kg.

Med ett vägtransportnätverk bestående av 220 vägtransportfilialer över Europa har DACHSER ett centralstyrt nätverk med lokal närvaro och expertis vid varje filial. Ryggraden i nätverket utgörs av tre Eurohubs som fungerar som centrala knutpunkter där gods samlas, sorteras och organiseras innan det effektivt skickas vidare till sina destinationer. Även detta är en stark bidragande faktor till att DACHSER alltid har kapacitet i sitt nätverk.

Varje dag planeras rutter baserade på nätverkets tillgänglighet, kapacitet och transportbehov. Exempelvis kan gods med slutdestination Valencia en dag gå via en filial i Rotterdam och en annan dag via en filial i München, utan att detta påverkar ledtiden.

I DACHSERs europeiska vägtransportnätverk används växelflak och trailers med balksystem.
I DACHSERs europeiska vägtransportnätverk används växelflak och trailers med balksystem.

Hur kan företag stå stadigt i en fluktuerande marknad?

Vi har sett det förr och kommer att se det igen: marknaden svänger till följd av till exempel geopolitiska händelser, pandemier eller inflation. Vad är då viktigt för företag att ta ställning till för att säkerställa en stabil försörjningskedja?

Företag behöver ta hänsyn till flera faktorer, främst pris, tid och kapacitet. Vid underkapacitet i de globala transportnätverken riskerar gods att bli stående och företag kan ställas in för problematik kring att inte veta när deras gods kommer fram eller att gods blir stående på företagets egna utlastningsytor och tar upp plats.

Företag som vill säkerställa att deras gods skickas iväg samma dag som det är klart behöver prioritera en pålitlig och flexibel logistikpartner. Med dagliga avgångar kan DACHSER erbjuda att gods upp till åtta pallplatser kan hämtas samma dag och levereras enligt fasta ledtider i hela Europa – även när marknaden svänger.  

Få mer detaljerad information i DACHSER Sweden Tjänstevillkor för vägtransport

* För exakta siffor hänvisar vi till information från respektive logistikföretag.

DACHSER över hela världen
Kontakta oss
Kontakt Elin Bergström Senior Marketing & Communications Consultant Nordic