Tillbaka

Hur skapas en innovationskultur?

I strävan efter en utvecklande innovationskultur är en avgörande faktor att effektivt fånga och implementera idéer. Ofta är utmaningen att omvandla idéer från brainstorming stadiet till faktiskt handlingsbara planer. I en snabbt föränderlig värld är innovation en grundpelare för att behålla konkurrenskraften och det blir nödvändigt att gripa varje möjlighet för ett företags framtida utveckling.  

Idéer som blir till verklighet
Idéer som blir till verklighet

För DACHSER är innovation ett av företagets kärnvärden och en avgörande nyckel till framgång och tillväxt. Innovation definieras inom företaget av förmågan att förbättra och optimera logistikprocesser för att noggrant identifiera kunders krav och implementera dem i form av bättre logistiktjänster. För att nå detta mål fokuserar DACHSER på IT-stödda processer och system, investering i utbildning och utveckling av anställda samt att upprätthålla nära kundrelationer. Men hur spelar detta ut sig i vardagen?

Genom en digital plattform där anställda kan lämna in idéer får medarbetarna möjlighet att forma företagets framtid och förbättra både sin egen och sina kollegors arbetsdagar. Tanken är att innovation börjar med de anställda lokalt och sprider sig ut genom hela organisationen. Det är ofta mitt under utmaningar, i det dagliga arbetet, som några av de mest innovativa idéerna uppstår. Genom ett strategiskt innovationsprogram initierat för tio år sedan, för hela företaget med nästan 33 000 anställda kan vardagens frustrationer förvandlas till möjligheter, vilket leder till handkraftig optimering.

DACHSERs digitala innovationsplattform fungerar som en samarbetsyta, liknande en social medieplattform, där anställda kan publicera egna samt läsa, interagera och bygga vidare på andras idéer.

"Innovation är ett av våra kärnvärden och ligger till grund för vår framgång," säger Carl-Johan Westas, Country Manager för DACHSER Sweden European Logistics. "Vi tror att de bästa idéerna kommer från människorna som arbetar närmast våra kunder och processer. Därför satsar vi på flera nivåer för att skapa en miljö där det finns utrymme för innovation – och den investeringen kommer tillbaka mångfalt när den möjliggör fortsatt optimering av våra processer samtidigt som välbefinnandet för våra anställda ökar.”

Lokala kontaktpersoner fångar upp idéer

Sverige, tillsammans med grannländerna i Norden är ett rätt innovativt land, det visas i EU:s senaste innovationsindex för 2023 där Sverige i flera år haft en ledande position. I spetsen för DACHSER Swedens innovativa satsningar finns flera nyckelpersoner, bland annat Inga Wulf, Administration Specialist vid filialen för vägtransport i Malmö.

Genom att fungera som lokal kontaktperson inom företagets innovationsnätverk är hennes huvudansvar att främja och rikta lokala idéer till lämpliga kommittéer för ytterligare övervägande och utveckling.

"Det handlar om att hålla ögon och öron öppna," säger Inga Wulf, en av DACHSERs cirka 10 nordiska och 156 globala kontaktpersoner inom programmet för att främja innovation. Hon har upplevt att många bra idéer uppstår i vardagliga små samtal mellan hennes kollegor – men det kommer inte naturligt för alla att skriva ner sina idéer. "Det är viktigt att kommunicera i organisationen att det inte behöver vara en färdig idé som lämnas in, vi är här för att hjälpa och utveckla den tillsammans. Jag upplever att anställda gärna vill bidra till en bättre vardag för sig själva och sina kollegor, samt göra en skillnad både lokalt och i nätverket."

I en innovativ kultur finns det inga idéer som är för små eller för stora.

De inlämnade idéerna genomgår en noggrant strukturerad process. Målet är att utnyttja det lokala innovationspotentialen och föra den vidare till det större nätverket. Om idéen har potential inom det nordiska nätverket bedöms den av en nordisk kommitté, och slutligen kan den till och med genomföras i det europeiska vägtransportnätverket eller det globala sjö- och flygfraktnätverket.

"Vi tror att de bästa idéerna kommer från människorna som arbetar närmast våra kunder och processer", säger Carl-Johan Westas, Country Manager för DACHSER Sweden European Logistics.
"Vi tror att de bästa idéerna kommer från människorna som arbetar närmast våra kunder och processer", säger Carl-Johan Westas, Country Manager för DACHSER Sweden European Logistics.

Idéer som blivit till verklighet

I en innovativ kultur finns det inga idéer som är för små eller för stora. Under 2022 installerade DACHSER innovativa spårningsenheter på 8 500 växelflak som går i företagets vägtransportnät mellan filialer i Europa. Med hjälp av Internet of Things och dessa spårningsenheter blir det möjligt att spåra transporter i realtid och beräkna ankomsttider mer exakt. En möjlighet för både medarbetare och kunder att tillgå detaljerade beräkningar för respektive transports förväntade ankomsttid, detta baserat på idéer från flera olika medarbetare runt om i världen.

Andra förslag som kommit in via innovationsnätverket handlar om att främja medarbetares hälsa och välmående genom till exempel erbjuda gratis mensskydd eller införa ”walk & talks” för en aktivare arbetsdag. Och i en global kampanj, under 2022, med fokus på innovationer kring att främja klimatet registrerades över 2100 idéer från 38 länder.

”En idé som blivit till verklighet efter denna kampanj och som nu gäller för alla medarbetare globalt, är en riktlinje kring mer medvetet resande i arbetet. Den idén kom bland annat här från vårt kontor i Malmö,” berättar Inga.

Kanske har du en idé som kan rusta ditt företag för framtiden? Låt den inte fastna som bara en idé – skriv ner, diskutera med kollegor och agera.

DACHSER över hela världen
Kontakta oss
Kontakt Elin Bergström Communications Consultant Nordic