Kan logistik vara enkelt?
Den folkkära Ernst Kirchsteiger står bakom sägningen ”I det enkla bor det vackra”, något som speglas i varumärket ERNST produkter. Enkelhet tillsammans med ärlighet och vänlighet är företagets kärnvärden. Frågan vi ställde blev därför – hur kan dessa kärnvärden speglas i vårt samarbete?
ERNST designar och producerar hem- och inredningsprodukter med fokus på det dukade bordet. Skålar, dukar, ljuslyktor, koppar och karaffer i en skandinavisk – enkel – design av material så som glas, metall, trä och stengods. Produkter som kan vara ömtåliga och behöva varsam hantering. Det Örebrobaserade företaget fokuserar sin försäljning mot inredningsbutiker runt om i Sverige, Norden och Europa. Från lagret i Röfors erbjuds dagliga avgångar via DACHSERs vägtransportnätverk till främst Tyskland, Schweiz och grannländerna – Norge, Danmark och Finland.
Att produkterna ska hålla hela vägen fram till slutkund är av största prioritet både för ERNST och DACHSER, där båda parter spelar en viktig roll. ERNST står för att emballera och märka varorna på ett sätt som är lämpligt för den aktuella sändningen, DACHSER i sin tur arbetar för försiktig hantering och professionell lastsäkring vid alla kontaktytor.
”Hittills har våra leveranser gått smärtfritt med bara några få reklamationer från kund till följd av skadat gods, något som i första hand är ett bevis på att kunden använder lämpligt emballage vid packning. Det är även ett tecken på att deras gods passar bra in i vårt nätverk. Till exempel är våra växelflak med dubbelgolv lämpliga vid denna typ av gods som ofta inte är stapelbart”, förklarar Stefan Sahlin, Sales Manager vid DACHSER Swedens säljkontor i Örebro.
Krister Roseen, Head of Export & International Affairs hos ERNST tar vid: ”Vi skulle såklart kunna hitta en logistikleverantör som är billigare, det finns alltid någon som är billigare. Men det finns andra kärnvärden, med DACHSER kommer våra produkter fram hela och i tid, vilket ger mervärde för vårt varumärke.”
Symmetrin mellan det personliga och det systematiska
Vad är egentligen det viktigaste, det personliga samarbetet eller de digitala system som gör att allt flyter på smidigt? Eller måste man ens välja?
Krister Roseen svarar: ”För oss är det viktigt att leveranskedjan är systemorienterad, att det finns det system som backar upp, där vi och våra kunder kan följa transporterna, då är det personliga mötet sekundärt.” Men han fortsätter sedan resonemanget: ”Ibland är det svårt att formulera en fråga i ett digitalt system, då vill men kunna ringa någon och få ett snabbt svar.”
Hos DACHSER får Krister och hans kollegor på ERNST möjligheten till både och. Med ett fullt integrerat IT-system över hela Europa kan kunden i realtid följa sina transporter. Via ActiveReport kan personalen hos DACHSER även övervaka leveranskedjan och agera proaktivt vid avvikelser. Men det personliga samtalet är aldrig långt bort, med lokala kundserviceteam vid alla DACHSER Swedens platskontor finns expertisen alltid nära till hands. ”Om jag har en fundering eller det uppstår problem så ringer jag alltid Stefan, han ger svar direkt och om det behövs vidare assistans så får vi alltid support via kundservice i Jönköping”, säger Jesper Gustafsson, lagerchef hos ERNST. Om det nu är definitionen av enkelhet, det ligger i betraktarens ögon.