Tillbaka

Kvalitet och säkerhet i hela ledet  

Den som fällt ett träd eller trimmat häcken vet att kvalitet och säkerhet är två viktiga aspekter i arbetet. STIHL erbjuder maskiner och produkter för trädgård, skog och grönytor för såväl konsumenter som professionella användare. Ledorden kvalitet och säkerhet speglas inte bara i deras produkter utan genom hela leveranskedjan. 

STIHL - världens mest sålda motorsågsvarumärke.
STIHL - världens mest sålda motorsågsvarumärke.

I stapelbara, fyrkantiga lådor skickas majoriteten av STIHLs produkter, tacksamt och enkelt för transporter? Ja, men utmaningarna gömmer sig där bland pallar fyllda med motorsågar, gräsklippare och häcksaxar.

”Vårt varumärke är synonymt med topprestanda, enastående kvalitet och hög komfort, något som gör våra produkter attraktiva. Men det innebär också att de blir stöldbegärliga, en utmaning vi behöver hantera i flera led”, förklarar Per Christian Salvesen, Head of Supply Chain Nordics hos STIHL. Säkerhetsaspekten är därför viktigt när världens mest sålda motorsågsvarumärke väljer logistikpartner.

”Alla sändningar med DACHSER ska vara säkra och tillförlitliga, men vissa kunder önskar det lilla extra. Tillsammans med Per Christian och hans kollegor har vi aktivt arbetat för att ta fram en säker leveranskedja anpassad efter deras behov”, berättar Marcus Eklund, Sales Manager vid DACHSER Swedens platskontor i Göteborg. Att använda samma logistikleverantör hela vägen genererar i sig en säkerhet, med DACHSERs globala integrerade nätverk sker få omlastningar på vägen. ”För STIHL kör vi med plomberade lastbilar och det är en och samma chaufför som kör vilket erbjuder en personlig kontakt och trygghet för båda parter”, förklarar Marcus.

Kunden har alltid rätt?

Ett bra samarbete skapas sällan ur situationer där det aldrig uppstår problem eller hinder. Nej, det som skapar ett robust samarbete är snarare hur parterna hittar lösningar på problemet. Per Christian har en tydlig inställning till uttrycket ’kunden har alltid rätt’ och förklarar:

”Jag vill inte ha en klassisk relation där jag som kund säger hur det ska vara och leverantören följer det till punkt och pricka. Vi måste utvecklas tillsammans och det betyder också att vi tar tillvara på varandras kunskap och erfarenhet. Har DACHSER synpunkter så lyssnar vi på dem, och vice versa.” 

För att samarbetet ska flyta på smidigt har de båda parterna avstämning en gång i månaden. För de mer snabba puckarna och support har STIHL kontakt med DACHSERs kundservice, som med lokal närvaro och expertis i Göteborg, aldrig är långt bort. ”Vi har under åren kommit varandra närmre och fått till ett samarbete som bara blir bättre och bättre”, säger Per Christian.

Marcus Eklund, Sales Manager vid DACHSER Swedens platskontor i Göteborg
Marcus Eklund, Sales Manager vid DACHSER Swedens platskontor i Göteborg

”För att underlätta människors arbete i och med naturen”

Via certifierade återförsäljare både online och i fysiska butiker finns STIHL representerade i över 160 länder. DACHSER Sweden ansvarar för företagets transport från det skandinaviska lagret strax utanför Göteborg till den danska marknaden. ”Det är viktigt att upplevelsen av kvalitet håller hela vägen fram. Våra produkter ska levereras till kunden hela, rena och i tid. Det gör de med DACHSER”, avslutar Per Christian.

DACHSER över hela världen
Kontakta oss
Kontakt Elin Bergström Communications Consultant Nordic