Tillbaka
kundcase

Mänsklig 'touch' på lagret

I stora globala nätverk som DACHSERs med 379 platskontor, är det ofta en mänsklig hand som adderar det där lilla extra. I företagets lagerverksamhet med över 160 lager världen över är det medarbetarna som erbjuder mervärdestjänster som gör lagret till något mer än bara pallplatser. Detta i samklang med IT-integrerade lösningar som erbjuder transparens genom hela transportkedjan.

I företagets lagerverksamhet med över 160 lager världen över är det medarbetarna som erbjuder mervärdestjänster som gör lagret till något mer än bara pallplatser.

Genom det som DACHSER kallar Contract Logistics kombinerar vi vårt globala transportnätverk med effektiv lagerhållning, kundspecifika mervärdestjänster och individuell rådgivning. Strategiskt placerat i Jönköping ligger DACHSER Swedens största lager som förser hela den nordiska marknaden.

På DACHSER handlar lagerhållning om mer än bara förvaring av gods på pall, här erbjuds ett antal extratjänster för optimering av alla steg i värdekedjan. De mervärdestjänster som erbjuds täcker allt från plockning och packning, etikettering och särskilda förpackningar till displaymontering och produktmontering. Vissa mervärdes tjänster utvecklas på begäran efter kundens specifika behov, som i Jönköping där lageranställda för en kund köper in material och bygger måttanpassade pallar till skrymmande gods. Flera olika tjänster som inte kan utföras utan en mänsklig hand.

Per Dahlman, kundansvarig på lagret i Jönköping, har jobbat för DACHSER sedan 2011, då lagerverksamheten startade upp. Per berättar om att han i stort sett har samma kollegor då som nu: ”Vi är ett starkt team som jobbar tillsammans i väloljade processer där vi drar nytta av varandras kunskap och erfarenhet.”

För Per ser ingen arbetsdag lika ut. Som kundansvarig har Per ansvar för tre kunder där han är främsta kontaktperson och sköter det administrativa för att sedan utföra det praktiska arbete med inleverans samt plock och packning. Orderna från kund varierar från dag till dag men oavsett om det är långa rör som placeras på specialbyggda pallar eller små muttrar som ska plockas för hand, är noggrannhet med från morgon till kväll. ”Det gäller att vara noggrann vid inleverans så att vi vet vad vi har på plats. Ibland får jag stå och öppna kartong för kartong för att säkerställa att vi fått in rätt antal produkter, det är värt tiden det tar i det långa loppet,” säger Per.

Expansiv lagerverksamhet

Från årsskiftet utökas lagerverksamheten och DACHSER Sweden kan då erbjuda lagerhållning med mervärdestjänster och lokal expertis i Jönköping, Stockholm och Landskrona. I det globala nätverket finns det upp mot 2,7 miljoner pallplatser. Klicka här för mer information.

DACHSER över hela världen
Kontakta oss
Kontakt Elin Bergström Communications Consultant Nordic