Möbler på skyttel ut i Europa
Med över tolvtusen produkter i lager, varierat från en liten ömtålig bordslampa till ett stort skrymmande skrivbord, ställer DPJ krav på kapacitet och flexibilitet av sin logistikpartner. Ett krav DACHSER uppfyller.
Med fäste i Stockholm levererar DPJ ergonomiska arbetsplatser till stora delar av Europa med kunden och köpupplevelsen i fokus. ”En stor del av vår försäljning sker online, där den enda fysiska kontakten för kunden sker vid leverering. Därför värdesätter vi att köpupplevelsen både för företag eller slutkund avslutas på topp och detta genom en tillitsfull leverans.” säger Mike Roland, Business Developer och logistikchef vid DPJ.
Att leverera på rätt tid och på rätt plats samt att godset kommer fram i samma skick som när det skickades kan låta som självklarheter men är något som inte alltid uppfylls. Problem med uteblivna leveranser och transportskador har tidigare brutit den så viktiga kedjan av kvalité. Något som reducerats avsevärt sedan DACHSER kom in i bilden.
”Vad vi uppskattar med DACHSER är deras sätt att se möjligheter och utveckling i stället för problem och begränsningar. Genom kreativt och dynamiskt tänkande hittar vi tillsammans lösningar.” säger Mike Roland.
Tillsammans har DPJ och DACHSER tagit fram en skräddarsydd logistiklösning efter möbelföretagets önskemål. DPJ utgår från en relativt unik strategi där de lagerhåller en stor del av sina produkter för att erbjuda slutkunden omgående leverans. En order ska lämna DPJ:s lager inom 24 timmar, något som förutsätter att transportören kan ta hand om godset omgående. Lösningen? En tom trailer på plats varje kväll som är redo för avhämtning morgonen därefter. ”Med vår produkt Targo Speed levererar vi från DPJ:s lager i Stockholm till deras kunder i Tyskland på två till tre dagar, en leveranssträcka som vanligtvis tar tre till fyra dagar.” berättar Victor Nilsson, Sales Manager vid DACHSERs platskontor i Stockholm.
En gemensam tillväxtresa
I en värld där den globala ekonomin och dess leveranskedjor kan ställas på sin spets till följd av pandemier, extremväder eller andra oförutsägbara händelser, är stabila partnerskap en avgörande faktor för att nå långsiktiga strategiska mål. Just långsiktiga partnerskap är en av byggstenarna i DACHSERs DNA.
DPJ förser redan flera stora företag och privatpersoner med kontorsinredning runt om i Europa, men nöjer sig inte där. Genom DACHSERs unika utbredda vägtransportnätverk, med 228 filialer utspridda över Europa, öppnas möjligheter upp. ”Vi är i en extremt expansiv fas där vi tar oss an nya marknader. För oss är det ovärderligt att ha en logistikpartner som tillåter oss att växa i den takt vi vill och som växer tillsammans med oss.” avslutar Mike Roland.