Tillbaka
kundcase

Optimerade logistikflöden genom partnerskap

För mindre företag kan logistikens värld vara stor, svårnavigerad och utmanande. Men det ska inte vara en faktor till begränsad möjlighet att utveckla sin verksamhet eller nå ut till nya marknader. Och genom stabila samarbeten kan man komma långt.

A lot decorations kundbas är mindre och medelstora blomsterhandlare, florister, gardencenters samt present- och inredningsbutiker runt om i Europa. Bild: A lot decorations

Hos PUFF, Presentgrossisternas Företagarföreningen, finns upp mot 900 medlemmar som verkar som grossister och tillverkare inom present-, interiör- och designbranschen. Som medlem i PUFF kan företag ta del av medlemsförmåner och avtal kring allt som hör företagande till, bland annat transport och logistik. En av medlemmarna är återförsäljaren av dekorationsartiklar – A lot decorations. ”Vi är det lilla familjära bolaget som har växt och blivit stort. Vi har därför erfarenheten av att som ett litet bolag, och framför allt i uppstarten, kan det vara svårt att få ett grepp kring vilka samarbetspartner man ska välja. Genom PUFF får man vägledning och det var så vi kom i kontakt med DACHSER,” förklarar Henrik Ågren, Quality Director/COO hos A lot decorations.

DACHSER har varit en affärspartner till PUFF i upp mot tio år. Via samarbetet erbjuds PUFF:s medlemmar en upphandling för export av styckegods. ”PUFF:s medlemmar behöver inte ha den kompetens som krävs när det kommer till logistik, här kan de ta del av ett färdigförhandlat avtal. När de sedan i den dagliga verksamheten behöver guidning kring sina transporter, ja då finns vi alltid tillgängliga,” säger Martin Ishak, Sales Manager vid DACHSER Swedens platskontor i Jönköping samt kontaktperson mot PUFF.

PUFF satsar enbart på samarbetspartners som kan hålla i det långa loppet och vill bygga långsiktiga relationer, något samarbetet med DACHSER är ett bevis på. Stefan Juhlin, VD för PUFF sedan 2020, har själv varit aktiv inom interiörbranschen och vet vilka utmaningar företag kan ställas inför. ”Vi arbetar under mantrat – tillsammans är vi starka,” förklarar Stefan. Genom att förhandla för flera företag som en enhet blir avtalsdiskussionen en annan än om respektive företag ska förhandla själva. ”Vi ser att våra medlemmar sparar tid och pengar, med ett medlemskap kan de då lägga fokus på det dem brinner för – sin verksamhet,” säger Stefan.  

Ur kundens perspektiv

A lot decorations har produkter som beskrivs som just det lilla extra – ”a lot”. I sortimentet finns allt från ljusstakar, krukor och speglar till blomsterspecifika artiklar som oasis, kransar och band. Deras kundbas är mindre och medelstora blomsterhandlare, florister, gardencenters samt present- och inredningsbutiker runt om i Europa men med ett fokus på de nordiska länderna. DACHSER sköter transporter till företagets alla exportmarknader, där flödet främst går mellan A lot decorations lager i Falköping till kunder i Norge och Finland. ”För oss är kunden alltid i centrum och fokus ligger på att ha en nära dialog där vi kan lösa problem så fort de uppstår,” förklarar Henrik och fortsätter: ”Vi upplever samma fokus från DACHSER, det är alltid enkelt att komma i kontakt och deras tajta organisation skapar korta beslutsvägar. Detta underlättar i vårt arbete och bidrar till ett smidigt logistiskflöde.”

DACHSERs europeiska nätverk för vägtransport sträcker sig över hela Europa med totalt 223 filialer. I transportföretagets linehaul-trafik används växelflak och trailers med balksystem. En lösning som är optimal för gods som skickas på pallar som inte är stapelbara, till exempel pallar med produkter tillverkade av glas, porslin och keramik som är ofta förekommande inom interiörbranschen. ”Våra balksystem i växelflaken ger dels oss möjligheten till att fylla våra lastbilar optimalt vilket leder till att vi även volymberäknar på ett annat sätt än våra konkurrenter,” berättar Martin och förklarar: ”Det innebär att vi implementerat en prissättningsstrategi baserad på pallens storlek istället för att debitera kunderna för hela lagringsutrymmet mellan golv och tak, oavsett pallens höjd eller staplingsmöjligheter”.

För A lot decorations vars en stor del av sändningarna går till Norge finns fördelen med att samförtulla. Detta till följd av att DACHSER har linjebilar som går direkt från Jönköping till Norge och vidare till slutkund. Fördelen blir då att det för kunden räcker att göra en export- och importdeklaration för flera pallar och därmed en förtullningskostnad per leveransdag.

I Sverige har DACHSER fyra filialer för vägtransport i Jönköping, Stockholm, Göteborg och Malmö samt ett säljkontor i Örebro. För globala transporter finns även ett nätverk med sjö- och flygfrakt, som i Sverige styrs från Göteborg. På varje filial finns lokala säljteam, operativ verksamhet samt kundtjänst med expertkunskap om upptagningsområdet och direktkontakt ut i transportnätverket.

”Jag drivs av våra medlemmars önskemål, har de i vardagen ett problem så försöker vi lösa det tillsammans. Med DACHSER uppstår det sällan problem och skulle det uppstå är support till våra kunder nära till hands”, säger Stefan och avslutar: ”Många av våra medlemmar vittnar om att DACHSER erbjuder en trygghet sett till service och platskapacitet, detta till konkurrentvänliga priser”.  

DACHSER över hela världen
Kontakta oss
Kontakt Elin Bergström Communications Consultant Nordic