Uppdatering gällande EU:s importkontrollsystem ICS2

Från den 4 december ska house filer i sjöflödet börja lämna summariska införseldeklarationer i det nya importkontrollsystemet, ICS2.

Ekonomiska aktörer som transporterar varor via flyg, sjö, väg och järnväg ska lämna summariska införseldeklarationer till det nya importkontrollsystemet, ICS2. Implementering av det nya systemet har pågått i flera olika faser. Fasen för flygfrakt har varit i drift sedan 1 mars 2023. Nedan informerar vi om nästa steg i implementeringen för varor fraktade via sjö.

 

Tidsplan per transportslag

  • Flyg: lämnar redan uppgifter i ICS2.
  • Transportörer sjö (maritime carrier): började lämna uppgifter i ICS2 den 3 juni om man inte ansökt om och fått förlängt införandefönster. Man kan få förlängning som längst till den 4 december 2024.
  • House filers sjö: 4 december 2024, eller om man ansöker om och får förlängt införande till som längst den 1 april 2025.
  • Väg och järnväg: 1 april 2025, eller om man ansöker om och får förlängt införande som längst till den 1 september 2025.

Källa: Tullverket

 

 

Vad gör DACHSER?

För att säkerställa att rapporteringen enligt ISC 2 utförs inom den föreskrivna tidsfristen på 24 timmar före lastning av fartyget och för att uppfylla de höga datakraven, kommer DACHSER att hantera ICS 2-rapporteringsprocessen ("Self-Filing"). Förberedelser, såsom uppdateringar av IT-system, har under de senaste månaderna slutförts.

 

Hur kan du förbereda dig för ICS 2?

En framgångsrik inlämning av ICS 2-ansökan är beroende av att de uppgifter som krävs är fullständiga och av god kvalitet. Otillräcklig datakvalitet kan leda till avvisade ansökningar, kvarhållanden från tullen, förseningar eller till och med påföljder. Vi ber dig därför vänligen att förse DACHSER med fullständiga och korrekta uppgifter:

 

Exportörer utanför EU

Utöver de uppgifter som redan tillhandahålls i standardleveransprocessen är följande information viktig för inlämningsförfarandet:

  • Faktisk avsändare (fullständigt namn, adress, telefonnummer och e-post)
  • Faktisk mottagare (fullständigt namn, adress, telefonnummer och e-post)
  • Säljare och köpare (fullständigt namn och adress)
  • Mottagarens EORI-nummer (om den är belägen inom EU) eller VAT-nummer (om den är belägen i Schweiz eller Norge). Om du inte känner till EORI- eller VAT-numret, kontakta din mottagare.

Handelsfakturan eller andra fraktdokument ska också innehålla följande uppgifter för respektive kolli:

  • 6-siffrig HS-kod
  • En fullständig och korrekt beskrivning av varorna
  • Kollins vikt och antal

 

Genom att vidta dessa åtgärder kan vi tillsammans säkerställa att de nya bestämmelserna följs och upprätthålla ett smidigt flöde av varor över gränserna. Ytterligare information finns också på EU-kommissionens webbplats eller hos Tullverket.

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta din lokala kontaktperson hos DACHSER.

DACHSER över hela världen
Kontakta oss
Kontakt Elin Bergström Communications Consultant Nordic