Karriär Mediaroom

Sjöfrakt – med DACHSER Air & Sea Logistics på en våg av framgång

Som en logistikpartner inom interkontinental sjöfrakt, erbjuder DACHSER Air & Sea Logistics ett omfattande sortiment av tjänster inom global upphandling och distribution för alla branscher och sektorer. Förutom våra många års erfarenhet inom logistik, drar våra kunder nytta av skräddarsydda lösningar för industrin samt individuella tjänster längs hela leveranskedjan.

Våra tjänster inom sjöfrakt:

  • Full Container Loads (FCLs)
  • Less than Container Loads (LCLs)
  • Projektlaster - omfattar stora, tunga, skrymmande eller komplexa laster som inte passar in i en standardcontainer
  • Omfattande logistiklösningar inklusive tullklarering och försäkring
  • Planering av upphämtning och leverans i anslutning till bokning av sjöfrakt
  • Konsolidering av köpares och säljares gods med fokus på Europa och APAC
  • Omfattande lagerhållning med flertalet mervärdestjänster
  • Branschspecifika och specialanpassade lösningar
  • Skräddarsydda logistiklösningar för optimering av leveranskedjan
  • Expertrådgivning om säkerhetsregler, emballage, utrustning och dokumentation
  • Bred portfölj av tjänsteutbud
  • Fasta kapacitets avtal med utvalda rederier

Sjöfrakt med DACHSER: Fördelar för kunden

Flexibilitet

Vi erbjuder flexibla lösningar anpassade till din bransch eller transportbehov. Med en mängd olika lastalternativ för sjöfrakt med en mängd olika sändningsstorlekar och fyllnadsgrad av containers, säkerställer vi att alla dina sändningar når sin destination på ett tillförlitligt sätt.

Effektivitet

Med omfattande tjänsteutbud, optimerade villkor, brett utbud av hamnar och fasta kapacitetsavtal med utvalda rederier garanterar vi hög leveransberedskap. Genom globalt standardiserade processer säkerställer vi snabb och effektiv hantering av din sjöfrakt.

Globalt och multimodalt

Konsekventa multimodala transportanslutningar och integrerad leveranskedjehantering garanterar effektiv hantering av globala varuflöden. För dina sjöfraktssändningar får du särskild fördel av en optimerad upphämtning eller leverans av ditt styckegods via DACHSER Road Logistics Network.

Höga säkerhets- och kvalitetsstandarder

Som en del av vår globala Preferred Carrier-strategi samarbetar vi med utvalda transportörer som erbjuder global och regional marknadsexpertis och som uppfyller våra höga kvalitets- och säkerhetsstandarder. Dessutom uppnår vi med våra LCL-tjänster höga kvalitetsstandarder genom att delvis använda vårt eget styckegodsnätverk i Europa samt genom att lasta och lossa gemensamma containrar vid våra egna DACHSER-filialer.

Transparens

Vårt globalt enhetliga transporthanteringssystem möjliggör full spårning av ditt gods som skickas via sjöfrakt. Du kan därmed följa din sändning genom hela leveranskedjan fram till destinationen.

Personlig rådgivning

För individuell rådgivning kring ditt gods för sjöfrakt och support i din dagliga verksamhet finns en personlig kontaktperson alltid till hands.

Globalt nätverk för effektiv sjöfrakt

Vårt globala nätverk säkerställer regional närhet till dina kunder – världen över. Vi organiserar all föregående och efterföljande transport av ditt gods och säkerställer optimal effektivitet och kostnadseffektivitet i varje steg. Våra enhetliga processer och kvalitetsstandarder samt vår höga leveransberedskap, som bygger på våra partners höga frekvenser och kapacitet, bidrar till en effektiv leveranskedja. Våra partners är noggrant utvalda, så att du kan lita på DACHSERs premiumkvalitet i alla led.

Utmärkt processkvalitet för internationell sjöfrakt

DACHSERs nätverkskontroll

DACHSER Air & Sea Logistics integrerade och effektiva lösningar för leveranskedjan är baserade på ett världsomspännande nätverk av dotterbolag. Nätverket hanteras av ett globalt team för sjöfrakt, medan den faktiska transporten och din bokning sköts av lokala experter. Kombinationen av global och lokal expertis gör att vi kan optimera konsolideringen av ditt styckegods var som helst i världen och effektivt transportera det till deras destination.

  • Anslutningar till strategiska hamnar i Nord- och Sydamerika, Afrika, Asien och Europa
  • Schemalagda avgångar för sjöfrakt
  • Säkrad kapacitet och lösningar för FCL, LCL och styckegods
  • Effektiv hantering av styckegods
  • Globalt nätverk med lokala experter och lokal kundservice
  • Globalt standardiserade processer
DACHSER Global Preferred Carrier-strategi

Oavsett om det handlar om sjöfrakt, flygfrakt eller transporter via järnväg och väg är kärnan i vårt kvalitetslöfte att erbjuda varje kund optimal logistik genom hela leveranskedjan. Detta återspeglas i vår Global Preferred Carrier-strategi. Som en del av denna strategi arbetar vi endast med rederier och LCL-partners (NVOCC) som delar våra värderingar och höga standarder för kvalitet och effektivitet. Våra standarder inkluderar:

  • Avtal om säkrade volymer och kapacitet med rederier
  • Tydlig kvalitetsstyrning
  • Hög nivå av processäkerhet och tillförlitlighet
  • Säkra avgångar tack vare stor flotta och finansiell stabilitet
  • Urval av affärspartners baserat på definierade kriterier

För våra kunder innebär de långsiktiga partnerskapen med internationellt etablerade rederier en hög grad av tillförlitlighet och servicekvalitet för framför allt deras gods med internationell sjöfrakt.

Kompletta lösningar för global logistik

Full Container Loads (FCL) eller Less than Container Loads (LCL)

Vi organiserar din sjöfrakt i Less than Container Loads (LCL) eller Full Container Loads (FCL) via DACHSERs logistikcenter vid världens främsta hamnar. Våra tjänster inkluderar veckovisa avgångar, upphämtning och leverans via DACHSERs European Logistics nätverk och organisering av leveranser till destinationer över hela världen. Vårt omfattande lagernätverk finns dessutom tillgängligt för lagring av dina varor, inklusive flertalet mervärdestjänster.

Kombinerad frakt med DACHSER

Sammankopplingen av DACHSER Road Logistics och DACHSER Air & Sea Logistics transportnätverk säkerställer tillförlitlig hantering av din sjöfrakt – från avsändare till försäljningsställe. DACHSER sköter hämtningen av ditt styckegods och leveransen till avgångshamnen, samt vidaretransport från ankomsthamn till slutdestinationen. Tack vare vår track & trace-tjänst kan du följa din sändning under hela transporten.

Skräddarsydda branschlösningar för din sjöfrakt

DACHSER Air & Sea Logistics är en långvarig partner för företag inom många olika branscher och med olika typer av styckegods. Baserat på vår erfarenhet och vårt globala nätverk utvecklar vi lösningar för din sjöfrakt som uppfyller de specifika kraven för din bransch, verksamhet och dina varor i varje steg av leveranskedjan.

Läs mer

Håll koll på din sjöfrakt – med IT från DACHSER

Vår digitala plattform Track & Trace, för bokning och spårning av sändningar, håller dig uppdaterad under hela transportprocessen. All information om dina sändningar finns tillgänglig för både distribution (shipmentcontrol send) och inköp (shipmentcontrol collect).

Läs mer

Vanliga frågor om logistik och sändningar kopplat till sjöfrakt

Vad betyder FCL och LCL?

Full Container Load (FCL) och Less than Container Load (LCL) är de två alternativen som existerar för att transportera sjöfrakt i en container.

  • FCL motsvarar en full 20- eller 40-fots container. Detta alternativ innebär att en hel container görs tillgänglig för ditt företag. FCL används vanligtvis för mycket stora sändningar eller styckegods som är känsligt.
  • LCL innebär en delad container där ditt gods tillsammans med andra kunders gods samlas i samma container. Genom att ”dela” containern optimeras först och främst den tillgängliga kapaciteten, och för det andra är LCL ofta en billigare och mer hållbar lösning för mindre fraktvolymer.
Vilka Incoterms finns det för sjöfrakt?

Incoterms är leveransvillkor som fastställer vem av köpare och säljare, som är ansvarig för kostnaderna respektive riskerna under en transport. Det finns fyra Incoterms som gäller specifikt för sjöfrakt:

  • FAS (Free Alongside Ship): Säljaren ansvarar för att leverera varorna till kajen vid avgångshamn. Köparen övertar kostnader och försäkring för lastning, transport och lossning av varorna.
  • FOB (Free On Board): Säljaren ansvarar för varorna tills de är lastade ombord på fartyget. När varorna är lastade, övertar köparen kostnaderna för transport och försäkring.
  • CFR (Cost and Freight): Säljaren står för kostnaderna för att transportera varorna från fabriken till ankomsthamn.
  • CIF (Cost, Insurance and Freight): Säljaren täcker kostnaderna för transport och försäkring av varorna från fabriken till ankomsthamn.

Följande Incoterms gäller för alla transportsätt och används ibland för LCL-sändningar (Less than Container Load):

  • EXW (Ex Works): Säljaren gör varorna tillgängliga på sin plats (t.ex. lager eller fabrik), från vilken punkt köparen övertar alla kostnader och risker, inklusive transport, tullklarering och försäkring.
  • FCA (Free Carrier): Säljaren levererar varorna till en avtalad plats och ansvarar för exporttullklarering. Köparen övertar kostnader och försäkring för lastning, transport och lossning av varorna.
  • DAP (Delivered at Place): Säljaren står för kostnaderna för att transportera varorna från fabriken till den angivna destinationen.
  • DDP (Delivered Duty Paid): Säljaren täcker kostnaderna för att transportera varorna från fabriken till den angivna destinationen, inklusive importklarering och tullavgifter.
  • CPT (Carriage Paid To): Säljaren står för kostnaderna för att transportera varorna till den avtalade destinationen. Risken övergår till köparen när varorna överlämnas till den första transportören. Säljaren är inte skyldig att ordna försäkring.
  • CIP (Carriage and Insurance Paid To): Säljaren täcker kostnaderna för transport och försäkring av varorna till den avtalade destinationen. Risken övergår till köparen när varorna överlämnas till den första transportören.
  • DPU (Delivered at Place Unloaded): Säljaren bär kostnader och risker för att transportera varorna till den avtalade destinationen och lossar dem där. Köparen övertar risk och kostnader från det ögonblick varorna är lossade.
Vilka är fördelarna med sjöfrakt?

Långdistanstransporter av stora varor eller stora mängder varor skulle ibland vara omöjliga utan sjöfrakt, men sjöfrakt erbjuder också ett antal fördelar för många andra typer av varor och styckegods:

  • Valuta för pengarna: Sjöfrakt är billigare än både flygfrakt och järnvägstransport, särskilt för stora volymer gods.
  • Flexibelt: Nästan alla typer av varor kan transporteras med sjöfrakt – från mycket stora, tunga varor till bulklaster, farligt gods och känsliga produkter.
  • Säkerhet: När det gäller försäkringsförmåner för skadat gods är sjöfrakt den säkraste formen av internationell transport.
  • CO2-balans: I förhållande till den transporterade vikten är CO2-utsläppen från sjöfrakt mycket lägre än de från flygfrakt.
Hur transporteras sjöfrakt?

Beroende på vilken typ och mängd gods som ska fraktas kan du välja mellan bulkfrakt och containerfrakt. Vid transport med container kan man välja mellan Full Container Load (FCL) och Less than Container Load (LCL).

Hur ska gods för sjöfrakt packas?

Som avsändare är du skyldig att packa dina försändelser på ett säkert sätt så att godset inte skadas av stötar, vibrationer, temperaturväxlingar och annan yttre påverkan. Gods som skickas i containrar packas vanligtvis på trä- eller plastpallar eller i plywoodlådor. Emballaget måste vara tillräckligt stabilt eftersom godset ofta staplas ovanpå varandra i containern. För temperaturkänsligt gods finns även temperaturkontrollerade lådor och kylcontainrar.

Hur beräknas priset för sjöfrakt?

Priserna för LCL beräknas utifrån godsets dimensioner i kubikmeter och dess vikt i ton. I rederiernas priser för sjöfrakt uttrycks detta som D/W (dimensioner/vikt) eller W/D (vikt/dimensioner).
Den större av de två enheterna används för att beräkna fraktsatsen: om en sändning har stor volym men låg vikt baseras fraktsatsen på dimensionerna. Om en försändelse är kompakt men tung, t.ex. en bil, baseras priset på vikten.
För FCL fastställs priset antingen per TEU (= Twenty-foot Equivalent Unit; 1x40ft container = 2 TEUs) eller per container.

Vilka lastpallar är lämpliga för sjöfrakt?

Europallar för lastbilstransporter är inte idealiska för transporter i container, eftersom containrarnas innermått inte överensstämmer med måtten på europeiska lastbilssläp. Gods för sjöfrakt bör därför packas på speciella pallar för containrar.  Med pallar i storlekarna 1140 x 1140 mm och 760 x 1140 mm kan containerutrymmet utnyttjas optimalt. Beroende på dina behov finns pallar för containrar i trä, spånskiva eller plast, varav de två sistnämnda är stapelbara. Det är dock fortfarande möjligt att använda europallar, även om det innebär en utrymmesförlust. Träpallar måste vara tillverkade av behandlat trä.

Vilka containrar för sjöfrakt finns tillgängliga?

Majoriteten av sändningarna som går via sjöfrakt skickas i standardcontainrar, även kända som torrcontainrar. Standardcontainrar finns i tre storlekar:

  • 20-fots container: Inre dimensioner 5,6 m x 2,35 m x 2,39 m
  • 40-fots container: Inre dimensioner 12,03 m x 2,35 m x 2,39 m
  • 45-fots high cube container: Inre dimensioner 13,55 m x 2,35 m x 2,70 m

Det finns också ett antal containrar för särskilda behov:

  • Open-top containern är öppen upptill och täcks med en presenning. Används för gods som är för högt för en standardcontainer eller som behöver lastas med kran. Flat-rack containern är öppen upptill och på långsidan och används för transport av överdimensionerat och tungt gods, t.ex. industrikomponenter eller maskiner.
  • Plattform containern utgörs av en stål- eller aluminiumplattform med standardmått men helt utan sidor, för gods som inte passar i andra containrar.
  • 20- och 40-fots kylcontainers är utrustade med egna kylaggregat och används för att transportera färskvaror, blommor och andra temperaturkänsliga styckegods.
  • High cube-containern har ungefär 30 cm extra inre höjd för skrymmande gods.
Vilka dokument behövs vid sändning av gods via sjöfrakt?

De dokument du behöver beror på vilken typ av styckegods som ska fraktas. För alla sändningar via sjöfrakt behöver du följande fraktdokument:

  • Faktura: Utfärdas av köparen till säljaren och är ett krav för tullklarering.
  • Packlista: Innehåller en detaljerad översikt över fraktgodset och de nummer som används för frakten.
  • Tullklarering: Export- eller import tullklarering – baserad på den kommersiella fakturan och packlistan.
  • Konossement (B/L): Bevis på transportavtalet och bevis på äganderätt till godset (godssäkerhet).
  • Sjöfraktsedel: Precis som konnossementet är sjöfraktsedeln ett fraktdokument. Dock utan funktionen som säkerhet för godset. En sjöfraktsedel är därför olämplig för dokumentär kreditverksamhet.

Fler logistiklösningar hos DACHSER

LCL-tjänster
Mer
European Logistics
Mer
Kontraktlogistik
Mer